پوسته اکسیدی چیست ؟

از نورد و فورج شمش ها و قطعات فولادی پوسته اکسید به دست می آید . در محصولاتی که نیاز به آهن دارند مانند لوله های فولادی این محصول کاربرد دارد . آهن و سیلیسیم بالا ترین درصد عناصر را در ترکیب پوسته اکسید آهن دارد .

پوسته اکسیدی ، در فرآیند ریخته گری و اصلاح تختال تا نورد ورق از سطح محصول در دما بالا جدا می شود .

بازیافت پوسته ها می تواند از جنبه های اقتصادی اهمیت خاصی داشته باشد که بازیافت این پوسته ها احیای آنها به کمک عامل احیا کننده می شود . عوامل احیا کننده شامل ( زغال سنگ، کک ، گرافیت ) در بستر ثابت در دمای معین تحت عملیات احیا قرار می گیرند .

بازیافت این پوسته‌ها می‌تواند از جنبه‌های اقتصادی حائز اهمیت باشد. یکی از روش‌های بازیافت پوسته‌ها، احیای آن‌ها به کمک عوامل احیا کننده می‌باشد. عوامل احیا کننده شامل (ذغال سنگ، کک و گرافیت) در بستر ثابت و در دمای معین تحت عملیات احیا قرار گرفته است. تاثیر پارامترهایی چون دما ‏‎(T)‎‏، اندازه ذرات ماده احیا کننده ‏‎(D)‎‏، نسبت ذغال به پوسته ‏‎(M)‎‏، اکسید شدن پوسته‌ها قبل از احیا و نوع احیا کننده بر درجه احیا، مورد ارزیابی واقع شده است.

پوسته اکسید آهن بطور معمول شامل مگنتیت Fe۳O۴ دارای رنگ آبی – خاکستری یا رنگ استیل است و دارای یک پوسته نازک خارجی از هماتیت Fe۲O۳ بوده که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نمی‌باشد. بخش درونی مگنتیت حاوی دانه‌های فلزی و گاهی اوقات باقیمانده FeO سیاه رنگ است که منجر می‌شود فلز سخت‌تر شود.

پوسته‌ی اکسید در تولید تمامی محصولات فولاد در روش نورد گرم یافت می‌شود، مگر اینکه مثل ورق‌های گالوانیزه در کوره‌های محافظ دار عمل ذوب آهن را انجام دهند. در درجه حرارت بالای کوره‌ها در نورد گرم، یک لایه از Wustite و FeO مابین فولاد و مگنتیت وجود دارد. در دماهای بالا، ۸۵% از ضخامت پوسته اکسید متشکل از FeO، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد آن Fe۳O۴ و ۵/۰ تا ۲ درصد آن Fe۲O۳می‌باشد.

در حین سرد شدن آهسته (در دمای کمتر از ۱۰۴۰ Fº) از نورد گرم در چرخش نوار کوره‌ای بیشتر FeO موجود در آن به Fe۳O۴ تبدیل گشته و پس از سرد شدن کامل فلز اکسید آهن ۲ بیشترین مقدار را دارا می‌باشد.

کاربرد پوسته ی اکسیدی

کاربرد های پوسته اکسیدی بسیار زیاد است که به تعدادی از آنها  که تنها گوشه ای از کاربرد های این محصول است اشاره می کنیم :

رنگ سازي ، جوهر چاپ ، پلاستیک و پلیمر، لاستيك، كاغذ ، بتن و مواد ساختماني ، ساروج ، آجر و كاشي ، جلاي سراميك ، غذاي دام ، داروسازي ، لوازم آرايشي ، تهيه شيشه‌هاي رنگي ، رنگين كردن مواد ساختماني ، ضدزنگ ، كاتاليزور، داروسازي ، رنگ چوب کود ها آهنرباهاي سراميكي صلب و انعطاف پذير، بهبود دهنده‌هاي اصطكاك در دماي بالا مانند لنت ترمز، جوهر چاپ مغناطيسي، خمير شيشه و چيني و مواد مغذي ريز براي خاك ، الكترونيك ، تجهيزات و نوارهاي ضبط مغناطيسي ، MICR ، رنگدانه تونر فتوكپي و فكس غير رنگي ، زغال شويي ، كنترل خردگي مانند سازه‌هاي فولادي در پل ها ، دكل هاي دريايي ، مبدل هاي ولتاژ بالا، دكل هاي انتقال برق ، طرح هاي صنعتي،  مخازن ذخيره ، صنايع ساينده‌ مانند ساينده‌هاي بادي ، ساينده‌هاي تجهيزات اپتيكي ، گل حفاري ، خطوط لوله دريايي و سكوهاي نفتي

کاربرد پوسته اکسیدی

استفاده ی پوسته اکسید آهن در واحد های فولاد سازی

پوسته ی اکسید آهن با توجه به درصد عیار آهن بالای 70 درصد قابلیت بازیابی در زنجیره فولاد سازی در کوره های ذوب را دارد .

کوره های ذوب فولاد سازی سه دسته هستند :

  • کوره قوس الکتریکی

  • کوره القایی

  • کوره بلند

لازم به ذکر است که از پوسته اکسید در کوره های ذوب بلند هم امکان پذیر است .

پوسته اکسیدآهن برای دانه بندی

کاربرد پوسته اکسید در صنعت بسیار کاربردی است مثلا : بعضی از کارخانجات برای فرآیند فرآوری و دانه بندی از پوسته اکسید استفاده می کنند .

 پوسته اکسید آهن به عنوان کمک ذوب

پوسته اکسید آهن در فلزات رنگین کاربرد دارد و در کارخانه ها به عنوان کمک برای ذوب مورد استفاده قرار می گیرد .

از پوسته اکسید آهن در شرکت ها و کارخانه ها نیز برای کمک ذوب استفاده می شود .

به عنوان کمک برای ذوب از پوسته ی اکسید در اغلب آنالیز محصولات هم استفاده می شود .

پوسته اکسید آهن برای تولید فروسیلیس

از دیگر کاربرد های مهم و اصلی پوسته ی اکسید آهن ، استفاده آن در صنعت تولید فروسیلیس است .

 فروسیلیس در گروه آلیاژ های فلزی است  و عناصر تشکیل دهنده آن آهن و سیلیسیم هستند .

نسبت سیلیسیم و آهن در فروسیلیس بین 15 الی 90 درصد تغییر می کند .

تعیین قیمت پوسته اکسید آهن به چه عاملی بستگی دارد ؟

  1. درصد خلوص آهن در پوسته اکسید

  1. نسبت نرم و خاکه بودن پوسته اکسید در مقایسه با مقدار تکه های پولکی پوسته شمش

  1. بسته به نوع کاربرد پوسته اکسید

  1. مشخصات پوسته اکسید آهن مثل : ضخامت تکه ها ، میزان بزرگ بودن و …