تاریخچه لوله مانیسمان

مجموعه لوله 24 در این مقاله قصد دارد تاریخچه لوله مانیسمان را به صورت مختصر برای شما شرح دهد.

در سال ۱۸۸۶ دو برادر آلمانی به نام های Reinhard Mannesmann و Max Mannesmann برای اولین بار موفق به تولید لوله های بدون درز و جوشکاری شدند و نام فامیلی خود یعنی مانیسمان را برای این اختراع ثبت کردند. در سال های ۱۸۸7 تا ۱۸۸۹ آنها با شرکاری تجاری مختلفی چندین کارخانه لوله مانیسمان در شهرهای مختلف آلمان تاسیس کردند.

البته این موفقیت تا سال ۱۸۹۰ ادامه داشت و به دلیل برخی از مشکلات فنی و اقتصادی این کارخانه ها جمع شدند و در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت وودافون سهام این شرکت خریداری شد. در دهه های اول فعالیت این کارخانه از آنجا که کارخانه فقط به تولید لوله مانیسمان مشغول بود، به مواد اولیه تولیدی از شرکت های دیگر نیاز فراوانی داشت.

برای کاهش این ریسک و گسترش بازار تولید در اوایل قرن ۲۰ این شرکت معادن فولاد و سنگ آهن خود را هم خریداری و فعالیتش را افزایش داد.

به طور کلی کلمه لوله مانیسمان از نام دانشمند آلمانی ، مکس مانیسمان برگرفته شده است ،  برادران آلمانی رینهارد و مکس مانیسمان در سال ۱۸۸۶ میلادی موفق به ثبت اختراع تولید لوله های بدون درز شدند و نام فرایند تولید خود را روش مانیسمان نامیدند آنها سپس شرکت مانیسمان را ثبت کرده و شروع به تولید لوله های بدون درز کردند و تبدیل به اولین برند تولید کننده لوله های بدون درز با برند مانیسمان شدنددر حال حاضر نیز برند های مختلفی از لوله های بدون درز وارد ایران میشود که مبدا تولید اکثر آنها کشور چین میباشد که تحت برند های LANTRIN(لانترین) ، JST (جی اس تی) ، HUIKE(هویکه) و HAITAI(های تای) وارد کشور میشوند البته برند های اروپایی مانند TENARIS ( تناریس ) نیز که دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ میباشد و لوله های بدون درز آن در ایران به لوله مانیسمان رومانی معروف است و دلیل آن نیز وجود یکی از کارخانجات تولید این شرکت در کشور رومانی میباشدجالب است بدانید شرکت مانیسمان آلمان در سال ۱۹۹۹  درامد بیش از ۲۳ میلیارد یورو کسب کرد و  توسط شرکت مخابراتی وودافون خریداری شد که این معامله از بزرگترین معاملات قرن بوده است.

با توجه به اینکه اولین لوله های بدون درز وارد شده به ایران نیز با برند مانیسمان وارد شده بود ، کم کم این نام جایگزین نام لوله های بدون درز گردید.

البته با توجه به تلفظ‌های مختلفی که از نام مانیسمان وجود دارد در بعضی مواقع لوله مانسمان نیز تلفظ می‌گردد.

تاریخچه لوله مانیسمان