الکترو پمپ شناور

به عبارتی به پمپ شناوری که با الکتروموتور شناور کوپل شود، الکتروپمپ شناور گویند.

الکترو پمپ شناور دستگاهی است پمپ چاه که از دو قسمت اصلی تشکیل شده و شامل الکتروموتور شناور و پمپ (توربین) است که نصب و پیاده الکترو پمپ شناور با گردش الکتروموتور پمپ را به حرکت در می آورد.پمپ های شناور و الکتروپمپ ها برای پمپاژ آب از چاه به سطح زمین برای مصارف آب شرب و آب کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند و در دو نوع پمپ شناور تک فاز و پمپ شناور سه فاز تولید می شوند

دراین نوع پمپ‌ها الکتروموتور با پمپ کوپل شده تعمیر الکتروپمپ و درون چاه قرار می‌گیرد. داخل الکتروموتور با آب پر می‌شود این آب هم برای روانکاری یاتاقانها و هم برای خنک‌کاری حرارت در سیم‌پیچی داخل الکتروموتور می‌باشد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در زمینه این پمپ‌ها فعال هستند

موتور پمپ شناور یا همان الکتروپمپ شناور که گاها الکترودینام شناور نیز نامیده می شود، تشکیل شده است از دو بخش موتور و پمپ که این با یکدیگر کوپل شده و در نهایت موتور پمپ شناور را تشکیل می دهند و در دو نوع پمپ شناور تک فاز و پمپ شناور سه فاز به مشتریان گرامی عرضه می گردد. جنس بدنه این پمپ می تواند از استیل و یا چدن باشد.

جنس پروانه الکترو پمپ های شناور از انواع استیل نصب و پیاده الکترو پمپ شناور ، پمپ چاه نوریل ( پلاستیک فشرده )، برنز یا برنجی می باشند.الکتروپمپ های شناور با بدنه و پروانه برنز برای جا به جایی آب شور و یا آب دریا مورد استفاده قرار می گیرند.موتورهای شناور از لحاظ خنک کاری به دو نوع آب خنک و روغن خنک تقسیم بندی می شوند.الکترو پمپ شناور با توجه به تعداد پروانه و فاصله بسیار کم پروانه با بدنه پمپ فقط قادر به جابه جایی آب کاملا صاف طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند.غالبا از الکتروپمپ شناور جهت استحصال آب از عمق متوسط تا زیاد استفاده می گردد.عمده موارد مصرف پمپ های شناور مصرف خانگی، باغی، کشاورزی، تعمیر الکتروپمپ صنعتی می باشند.پمپ های شناور از 4/1.1 اینچ تا 12 اینچ وتا ارتفاع حدوداّ 400 متر ساخته پمپ چاه می شوند.دور موتور الکتروموتور مستغرق یا شناور 2900 دور می باشند.

الکتروپمپ شناور بر اساس طبقه نصب میشود.پمپ شناور یک یا چند طبقه ای را عمودی نصب میکنند و در موردهای دیگر نسبت تعمیر الکتروپمپ به طبقه ها و سایز موتور آن را افقی نصب میکنندو این پمپ به دو دسته تقسیم میشود1.الکترو موتور تک شناور 2.پمپ تک شناور که به حالت الکترو موتور شناور استیل و الکترو موتور چدن آن ها را تولید میکنند و در اکثر مواقع به خاطر داشتن نصب و پیاده الکترو پمپ شناور مقاومت بیشتر الکترو موتور شناور استیل از آن استفاده میکنند.

استفاده از الکتروپمپ های چاه آب از نوع تک فاز و سه فاز متنوع است و اگر آب های زیر زمینی تعمیر الکتروپمپ در سطح باشند معمولا از پمپ های شناور تک فاز و اگر عمق چاه زیاد باشد از پمپ های شناور سه فاز استفاده می شود.

الکتروپمپ های شناور دو نوع است که شامل:

پمپ شفت وغلافی:در این پمپ مایع بعد از پمپ شدن نصب و پیاده الکترو پمپ شناور با پروانه ها از راه لوله ای که دور محور وجود دارد به سوی خارج پمپ چاه شدن از آن راهنمایی میشود.در داخل این پمپ اگر مایع روان باشد میتواند با شفت ارتباط برقرار کند. پمپ جریان محوری:در این پمپ مایع مقابل محور وارد پمپ میشود و به صورت موازی از داخل پروانه خارج میشود.

اصطلاحات در پمپ شناور

اینچ:

قطر خروجی پمپ است که معمولا از یک تا سه اینچ در پمپ های تک فاز و از چهار اینچ تا ده اینچ در پمپ های شناور سه فاز تولید می شوند.

دبی :

مقدار خروجی آب از سطح مقطع پمپ که معمولا تعمیر الکتروپمپ بر حسب متر مکعب بر ساعت و لیتر بر ثانیه محاسبه می گردد نصب و پیاده الکترو پمپ شناور

هد(ارتفاع) :

ارتفاع عمودی چاه است که در انتخاب نوع الکتروپمپ شناور بسیار ضروری است امروزه الکترو پمپ شناوربه دو نوع پمپ شناور چدن و پمپ شناور استیل تولید می شود که تفاوت این دو مدل از لحاظ کارایی و کیفیت بسیار متفاوت است

پمپ های شناور چدنی و الکتروپمپ ها که قالب این نوع پمپ برای ۴۰ سال گذشته است دارای معایبی است از جمله

سنگینی بیش از حد موتور و پمپ

مقاوم نبودن در برابر آب های شور و دارای ماسه

رادمان پایین

مصرف برق زیاد

آبدهی کمتر و در کنار این معایب هزینه نگهداری زیاد هم شامل می شود نصب و پیاده الکترو پمپ شناور

و اما الکتروپمپ شناور استیل که تعمیر الکتروپمپ بهترین جایگزین پمپ های شناور چدن محصوب می شوند و دارای مزیت های بسیار بالایی نسبت به پمپ چدن هستند:

  • پمپ و موتور تمام استیل
  • شفت استینلس استیل
  • پروانه استیل
  • پایه مکش استیل
  • کفگرد کربن چرب
  • مصرف برق کمتر
  • آبدهی بیشتر
  • راندمان بالا و…

بر اساس تحقیق و آماری که دریافت شده پمپ چاه با در نظر گرفتن نظر مشتری از لحاظ میزان عمر الکتروپمپ آب و برق مصرفی و آبدهی و میزان زنگ زدگی و…,پمپ تمام استیل بهترین جایگزین پمپ های چدن می باشد.

در این صورت برای انتخاب بهترین تعمیر الکتروپمپ گزینه نوع الکتروپمپ های شناور و پمپ های شناور استیل بهترین گزینه است نصب و پیاده الکترو پمپ شناور .

کاربرد پمپ شناور

  1. ارسال آب تمیز برای آبیاری

  2. سیستم های آبیاری بارانی

  3. ایستگاهای تقویت فشار

  4. تامین آب اضطراری

  5. . زهکشی آبهای تحت الارض

  6. . تاسیسات تصفیه آب تعمیر الکتروپمپ

  7. مصرف های شستشوی صنعتی و آتش نشانی

  8. این پمپ ها در معدن ها و آبنماها استفاده میشود.

  9. مقدار مورد قبول شن در داخل آب قابل پمپاژ باید زیر 30گرم باشد

  10. اطفاء حریق و آتش نشانی

  11. تاسیسات تصفیه خانه و تصفیه آب نصب و پیاده الکترو پمپ شناور

  12. خارج کردن آب تمیز از چاه

  13. تامین آب اضطراری

  14. سیستم آب رسانی مسکونی و صنعتی مانند معادن

  15. کاربرد در آب نماها

  16. شستشوی صنعتی و آتش نشانی

  17. تقویت و افزایش فشار آب در باغات و زارعت و کلا مصارف کشاورزی مانند پمپ چاه آب و سیستم های آبیاری

  18. زهکشی آبهای تحت الارض تعمیر الکتروپمپ

  19. سیستم آبیاری بارانی

  20. نکته: میزان شن قابل قبول در داخل آب زیر 30 گرم باشد پمپ چاه

انواع پمپ شناور

پمپ شناور چاه عمیق (Submersible Pumps for wells): این پمپ ها دارای ساختار دو لایه هستند که در بازار به عنوان پمپ های شناور شناخته می شوند.

پمپ های شناور فاضلاب و تخلیه (Submersible Sewage and Drainage Pumps): این پمپ ها به عنوان پمپ لجن کش شناخته می شوند.

پمپ های شناور تخلیه (Submersible Drainage Pumps): به این پمپ ها، پمپ کف کش گفته می شود.

گروه صنعتی فامکو بزرگترین واردکننده پمپ شناور آب و تامین کننده الکتروپمپ شناور با برندهای معتبر داخلی مانند پمپیران، برندهای اروپایی مانند انواع پمپ شناور ایتالیایی و چینی مانند استریم، فروش پمپ شناور در انواع زیر بر اساس نوع برق مصرفی را اعلام می دارد:

پمپ شناور تک فاز

پمپ شناور سه فاز

این پمپ ها، از انواع پمپ سانتریفیوژ طبقاتی مستغرق می باشد و برای پمپاژ آب صاف از چاه آب (پمپ شناور چاه عمیق) و تقویت فشار کاربری دارد.

مشخصات فنی پمپ شناور

فروش انواع شناور و الکتروپمپ شناور تک فاز و الکتروپمپ شناور سه فاز، این محصولات بنا به نیاز مشتری در دو جنس استیل و چدن ارائه می شوند. یکی از عمومی ترین کاربرد این محصولات پمپ شناور چاه آب می باشد. از دیگر خدمات قابل ارائه در هایپر صنعت فامکو می توان به فروش پمپ شناور آب و پمپ شناور چاه، از برندهایی مانند لوارا Lowara ایتالیا، پنتاکس Pentax ایتالیا و استریم Stream چین اشاره نمود. محصولات چینی، ایتالیایی، ایرانی، پمپ چاه عمیق و الکتروموتور شناور نیز از دیگر محصولات ما می باشد.

کاربرد موتور پمپ شناور

اطفاء حریق و آتش نشانی

تاسیسات تصفیه خانه و تصفیه آب

خارج کردن آب تمیز از چاه عمیق و نیمه عمیق

تامین آب اضطراری

سیستم آب رسانی مسکونی و صنعتی مانند معادن

سیستم های RO یا اسمز معکوس

آب شیرین کن های صنعتی و نیمه صنعتی

کاربرد در آب نماها

شستشوی صنعتی و آتش نشانی

تقویت و افزایش فشار آب در باغات و زارعت و کلا مصارف کشاورزی مانند پمپ چاه آب و سیستم های آبیاری

آبیاری گلخانه ها

آبیاری تحت فشار و قطره ای

زهکشی آبهای تحت الارض

سیستم آبیاری بارانی

نکته: میزان ماسه قابل قبول در داخل آب زیر 30 گرم باشد. با مراجعه به کاتالوگ هر محصول و برند می توان به طور دقیق میزان ماسه مجاز در آب را برای آن مدل مشخص کرد.

نحوه انتخاب پمپ شناور

جهت انتخاب پمپ شناور باید برای محاسبه ارتفاع پمپاژ آب به مسائل زیر دقت نمود:

عمق چاه

سطح ایستایی آب داخل چاه

طول مسیر پمپاژ

اختلاف سطح از دهانه چاه تا محل تخلیه

جنس لوله

سایز لوله

تعداد اتصالات (زانویی و غیره)

همه فاکتور ها و عامل های مطرح شده تاثیر بسزایی در انتخاب صحیح پمپ شناور دارند، لذا جهت انتخاب پمپ شناور می بایست به نکات مذکور در بالا دقت نمود تا بتوان بهترین پمپ شناور را جهت کاربری شما انتخاب نمود.

همچنین میزان دبی یا آبدهی پمپ شناور به عامل های زیر بستگی دارد:

مساحت زمین (سطح زیر کشت) محصولات کشاورزی

نوع محصول کشاورزی

حجم مخزن ذخیره یا حجم استخر

میزان آب مورد نیاز در صنعت (بستگی به کاربری آن صنعت دارد).

نحوه نصب و نگهداری پمپ شناور

برای نصب این محصول که ترکیبی از یک پمپ و یک الکتروموتور می باشد و اصطلاحا به آن موتور پمپ یا الکتروپمپ شناور گویند، در داخل چاه قرار می گیرند و الکتروموتور را با آب پر می نمایند. نحوه خنک کردن نیز به صروت آب خنک می باشد، یعنی دینام با آب خنک می شود.

نکات مهم در اجرا و نگهداری پمپ شناور

الکتروپمپ باید به صورت عمودی انبار شود؛ در صورت انبار کردن آن به صورت افقی ماهانه باید 90 درجه چرخانده شود.

اگر الکتروپمپ برای مدت زیادی است که انبار شده است؛ باید قبل از نصب محور آن چرخانده شود تا مطمئن شوید گیر نکرده و حرکت می کند. اگر محور گیر کرده باشد با چکش پلاستیکی به آرامی به آن ضربه بزنید تا آزاد گردد, در غیر این صورت با کارشناسان فنی تماس بگیرید.

هنگام جا به جایی باید مانع از غلت خوردن و افتادن الکترو پمپ شوید. در صورتی که الکتروموتور ضربه بخورد یا بیفتد حتما باید باز شده و لنگی روتور چک شود.

در هنگام آماده کردن پمپ باید دو درپوشی که برای پر کردن آب و تخلیه هواست باز باشند.

پس از پر کردن آب حداقل به مدت سی دقیقه اجازه دهید تا حباب ها خارج شود و کمی آب اضافه کنید تا الکتروموتور از آب لبریز شده و سپس درپوش ها را ببندید.

برای پر کردن موتور، آب نباید خورنده باشد. آب آشامیدنی گزینه مناسبی برای این کار است.

به هیچ عنوان بلند کردن و جابجایی الکتروموتور از طریق کابل های برق انجام نگیرد.

از لهیدگی و کشیدگی کابل های پمپ شناور جلوگیری شود.

حتما باید مقاومت عایقی فاز به فاز و فاز به بدنه در الکتروموتور پمپ شناور چک شود.

از مناسب بودن ظرفیت جرثقیل جهت جابه جایی الکترو پمپ شناور اطمینان حاصل کنید.

برای بررسی کارکرد الکترو پمپ بهتر است در ابتدای چاه، فشار سنج نصب شود.

نکته مهم این است که چون موتور و پمپ با آب روان کاری می شود به هیچ عنوان پمپ نباید خشک کار کند.

برای اطمینان حاصل کردن از اینکه قطر چاه مناسب است یا خیر می توان از یک لوله به اندازه قطر الکترو پمپ استفاده کرد. قطر خارجی الکترو پمپ باید از دهانه چاه کوچکتر باشد.

بعد از حفر کردن چاه و قرار دادن لوله، به مدت دو روز به جهت ته نشین شدن ماسه و گل ولای، پمپ را روشن نکنید.

الکتروموتورهای شناور باید در فضاهای سربسته و خشک با دمای 60-5 درجه سانتی گراد برای پمپ و دمای 30-5 درجه سانتی گراد برای موتور نگهداری شوند.

حداکثر ماسه مجاز در آب برای پمپ های شناور توسط کارخانه سازنده آن تعیین می شود. باید از الکتروپمپ در برابر خطر ماسه گرفتگی و لجن گرفتگی محافظت شود.

مجموعه الکتروموتور و پمپ باید حداقل 50 سانتی متر بالاتر از کف چاه نصب شود.

حداکثر تعداد دفعات مجاز روشن شدن این پمپ ها در ساعت، چهار بار است.

برای جلوگیری از افزایش تعداد استارت و استاپ پمپ می توان از اینورتر یا منبع ذخیره یا منبع تحت فشار در خروجی پمپ استفاده کرد.

اگر در خروجی پمپ شناور، فیلتر شنی یا سختی گیر رزینی نصب شده باشد حتما باید افت آن ها در محاسبات لحاظ شود.

کابل الکترو پمپ در فاصله های معینی توسط بست کمربندی پلاستیکی به لوله پمپ متصل شود.

موتور را در حالت شیر بسته، استارت کنید. حداکثر زمان کارکرد در حالت بسته بودن شیر 5 دقیقه است.

در چاه های عمیق باید در هر 60 متر، یک عدد شیر یک طرفه نصب شود.

پمپ ها با پروانه شعاعی (تخت) برای انتقال آب از چاه های ماسه دار مناسب نیستند و باید از مدل کوزه ای استفاده شود.

سطح موتور نباید در برابر رسوبات آهکی و قلیایی قرار بگیرد، زیرا رسوبات تشکیل شده روی بدنه موتور مانع از خنک کاری آن می شود.

چک کنید که انتهای کابل درون آب قرار نگیرد، چون با ورود آب به داخل کابل، آب بندی الکترو موتور در قسمت سربندی از بین خواهد رفت.

 از درست کار کردن سوپاپ بالای پمپ اطمینان حاصل کنید.

استفاده از لوله با قطر کمتر به دلیل آسیب رساندن به دینام پمپ توصیه نمی شود.

برای جلوگیری از رسوب گیری یاتاقان ها، هر هشت روز یک بار به مدت پنج دقیقه الکترو موتور را روشن کنید.

قطعات تابلو برق را هر شش ماه یک بار بررسی کنید.

در پمپ های شناور ظرفیت پایین و تک فاز برای راه اندازی پمپ نیاز به خازن می باشد. خازن باید در بیرون از چاه و در تابلو برق قرار داده شود.

اگر سرعت آب روی بدنه موتور از 0.45 متر بر ثانیه کمتر باشد؛ باید از پوشش خنک کننده استفاده شود. با استفاده از رابطه زیر سرعت آب روی بدنه موتور بدست می آید:

V=(Q*353.68) ÷ (D2- d2)

V= سرعت (متر بر ثانیه)

Q= آبدهی (متر مکعب بر ساعت)

D=قطر چاه (میلی متر)

d= قطر موتور (میلی متر)

حداکثر سرعت نباید از 3 متر بر ثانیه بیشتر باشد. با توجه به مشخصات چاه در بعضی اوقات نباید سرعت از 2 متر بر ثانیه تجاوز کند. محدودیت سرعت در پمپ های شناور ناشی از افزایش احتمال کاویتاسیون به خاطر افت در مکش و ورود ذرات جدا شده از دیواره چاه به مسیر سیال است.

پمپ آب شناور می تواند به سه روش عمودی (رایج ترین حالت)، افقی (در این روش باید با بخش فنی کارخانه سازنده هماهنگ شد تا تغییرات لازم اجرا شود) و حالت سوم مایل است که کم استفاده ترین روش می باشد (در این حالت نیز باید با سازنده هماهنگ شود) نصب شود. نصب به صورت عمودی معمولا مشمول اکثر کاربری ها می شود اما نصب به صورت افقی معمولا در آب نماها، آبیاری تحت فشار و قطره ای (در حوضچه یا استخر) صورت می گیرد.

راهنمای نصب الکتروموتور شناور

مزایا پمپ شناور

راندمان بالا

کاهش مصرف انرژی

نیازی به فنداسیون ندارد که منجر به کاهش هزینه های راه اندازی می گردد.

استحکام خوب و کارکرد بدون صدا

عدم نیاز به هواگیری

مناسب برای کار دائم و عدم افزایش حرارت محیط اطراف

انواع الکتروپمپ شناور چاهی

جریان محوری: نحوه ورود مایع به این پمپ ها از مقابل محور بوده و از داخل پروانه به صورت موازی خارج می شود.

شفت غلافی: در این نوع پمپ مایع اگر روان باشد با شفت امکان برقراری ارتباط دارد و سیال پس از پمپاژ توسط پروانه ها از طریق لوله دور محور خارج می شود. این پمپ برای دبی های بالا با هد کم کاربرد دارد.

شفت غلافی: در این نوع پمپ مایع اگر روان باشد با شفت امکان برقراری ارتباط دارد و سیال پس از پمپاژ توسط پروانه ها از طریق لوله دور محور خارج می شود.

پمپ توربینی: در این پمپ ها از پروانه های جریان مختلط استفاده شده که سیال به صورت موازی با محور وارد پروانه شده و با زاویه ای نسبت به محور از پروانه خاج می شود.

پمپ تک شناور

جنس بدنه این محصول از استیل و چدن می باشد و نوع استیل آن به خاطر خاصیت ضد زنگ بودن دارای دوام بیشتری هستند.

پمپ شناور آب شور

این شناور ها دارای بدنه برنز را جهت پمپاژ آب شور می باشند و غالبا مصارف این پمپ ها در آب های با عمق زیاد می باشد. برخی اجزا این پمپ از آلیاژهای متفاوت برنز و فولاد ضد رنگ تولید می گردد.

الکتروپمپ ملخی شناور

موتورپمپ ملخی یک پمپ یکپارچه بدون نیاز به سیستم خنک کاری می باشد و مناسب نصب در فضاهای کوچک می باشد و از یک سیستم حفاظتی خاص برخوردار است. این پمپ دارای کاربری های متعددی مانند کنترل سیلها، حوضچه ها و پرورش ماهی، صنایع، معادن، نیروگاهها، آبیاری کشاورزی و ایستگاه های رهکشی اشاره نمود.

اجزای پمپ الکترو شناور :